Projet R&D : retour sur ICARUS 2017-2020
Le projet ICARUS portait sur l’amélioration des Simulations aux Grandes Échelles afin d’en réduire le coût d’utilisation et le délai de mise en œuvre et d’obtention des résultats. GDTech a ainsi réalisé des simulations de cas industriels avec les versions optimisées des codes AVBP, YALES2 et ACCESS-LES :
- Secteur aéronautique : chambre de combustion, adaptation dynamique de maillage, atomisation, combustion, aérothermique, couplage de codes
- Secteur automobile : analyse du cliquetis sur un moteur Renault.
GDTech a pu mettre en évidence les gains de productivité d’un ratio 2 à 4.
Témoignage de SAFRAN : « Les équipes de GDTech se sont montrées très réactives pour évaluer les technologies et chaînes de simulation développées dans le projet sur l’ensemble de l’échelle de TRL. Cette collaboration nous a permis de tester les nouveaux développements sur un large panel de cas d’usage et de les optimiser très rapidement. Ces outils sont aujourd’hui en grande partie déployés dans les bureaux d’études de Safran Helicopter Engines, cette collaboration a donc été un succès.»
R&D Project – LOOPS – 2020-2023
Work carried out in LOOPS :
● Design Lean injectors with low soot and low NOx emissions for a gyratory combustion chamber – GDTech
● Advanced measurements (spray, OH, NOx, Soot ) in a high pressure combustion test bench (HERON) at operating points – CORIA
● Validation and industrialization of NOx and Soot Models in AVBP- CERFACS
● Demonstration of the numerical tools and the performance of the new injector on a full spinning chamber – GDTech

L212 injector

Spatial correlation of three simultaneous chemical species (OH/blue, kerosene/white, soot/red) (L05-8bar-570K)

Axial cut of total (gaseous and liquid) kerosene : Experiment

Axial cut of total (gaseous and liquid) kerosene : Simulation

NOx mass fraction
Results :
● New injector design with a decrease of 80% of NOx emissions and negligible soot emissions.
● Unprecedent experimental database of flame measurements with detailed laser diagnostics.
● Numeric models of Nox and soot formation integrated in LES combustion code AVBP.
Results of the LOOPS project are already being exploited by Safran Helicopter Engines through its research programmes
Partners :
This project has received funding from the Clean Sky 2 Joint Undertaking (JU) under grant agreement No 882300. The JU receives support from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme and the Clean Sky 2 JU members other than the Union
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